Coca-Cola, jako pierwsza firma w Polsce, wdrożyła system nowego znakowania produktów wartościami odżywczymi GDA (Guideline Daily Amount).
System został opracowany przez grupę ekspertów żywieniowych Konfederacji Przemysłu Żywności i Napojów UE (CIAA) w Brukseli, jako program do dobrowolnego stosowania przez przemysł żywnościowy w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Coca-Cola była jednym z liderów tego przedsięwzięcia. W Polsce inicjatywa GDA wprowadzana jest przez Polską Federację Producentów Żywności, której Coca-Cola jest członkiem. System nowego znakowania opakowań wdrażany jest przez Coca-Cola w ramach europejskiej strategii „Fit For The Future”.
Coca-Cola, jako firma odpowiedzialna społecznie, uważa, że konsumenci powinni wiedzieć, co zawiera ich codzienna dieta. Firma już od kilku lat umieszcza na swoich produktach informacje o wartościach odżywczych. W czerwcu tego roku, jako jedna z pierwszych w Europie i pierwsza w Polsce, Coca-Cola rozpoczęła wprowadzanie systemu GDA. Firma chce w ten sposób pomóc konsumentom zrozumieć informację żywieniową przekazywaną na etykietach swoich produktów i przekazać ją w sposób przyjazny i prosty.
Dobrowolny Program Znakowania Wartością Odżywczą GDA jest oddolną inicjatywą 8 firm, skupionych w stowarzyszeniu „Polska Federacja Producentów Żywności”. Oprócz Coca-Cola, system GDA zdecydowały się wprowadzić na opakowania swoich produktów: Danone, Kraft, Unilever, Pepsico, Masterfoods, Nestle i Lu Polska. Program zyskał oficjalne poparcie Głównego Inspektoratu Sanitarnego, który w sierpniu tego roku podpisał umowę z Polską Federacją Producentów Żywności, dotyczącą promocji systemu GDA wśród firm branży spożywczej w Polsce.
GDA, czyli “Guideline Daily Amount – Wskazane Dzienne Spożycie”, oznacza wskazówki dotyczące ilości każdego z pięciu składników odżywczych (kalorie, cukier, tłuszcz, nasycony tłuszcz i sól), jaką możemy spożywać w ciągu dnia tak, aby łatwiej było nam utrzymać zdrowy styl życia. GDA jest wskaźnikiem poziomu spożycia poszczególnych składników odżywczych w codziennej diecie, odnoszącym się do przeciętnego dorosłego i zdrowego konsumenta.
Informacja o GDA może być stosowana jako uzupełniająca do informacji żywieniowych, dostarczając wskazania dla konsumentów odnośnie orientacyjnego dziennego spożycia kalorii, białka, węglowodanów, tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, błonnika, sodu i cukrów. Na opakowaniach zamieszczone jest ilościowe i procentowe odniesienie do przeciętnego dziennego spożycia wymienionych wartości. Konsument łatwo może się zorientować, jakie są przeciętne wartości zapotrzebowania na poszczególne składniki odżywcze, może zastosować tą informację przy planowaniu swoich posiłków oraz zorientować się, jak dany produkt pasuje do jego zrównoważonej diety.
Badania pokazały, że konsumenci podejmują decyzje zakupowe głównie na podstawie informacji o zawartości kalorii w produkcie, dlatego też informacja ta została umieszczona z przodu każdego opakowania.
System GDA jest obecnie rozpatrywany przez Komisję Europejską jako system do stopniowego wprowadzenia na terenie Unii Europejskiej. Program jest pozytywnym wkładem przemysłu spożywczego w realizację zaleceń WHO w zakresie diety, aktywności fizycznej i zdrowia. Coca-Cola planuje wprowadzić system GDA na wszystkich swoich produktach do końca 2008 r.
http://media.edelman.pl/pr/85029/lepsza-informacja-swiadomy-wybor